رشتخوار- رییس اداره تعاون روستایی رشتخوار گفت: خرید توافقی زعفران که چند روزی است با استقبال زعفرانکاران شهرستان رشتخوار مواجه شده تا کنون توانسته ایم مقدار ۶۰۰ کیلو گرم زعفران به صورت توافقی از کشاورزان این شهرستان خرید کنیم.

خرید توافقی ۶۰۰ کیلوگرم زعفران تاکنون انجام شده است

سید کمال میرزایی در گفت و گو با قدس آنلاین روز یکشنبه، گفت: خرید توافقی زعفران در راستای پیشگیری از کاهش قیمت توسط واسطه ها، در این شهرستان راه اندازی شده که رنج قیمت هر کیلو گرم زعفران از ۴میلون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۵ میلون و۴۰۰ تومان است که بعد از آزمایش وجه ۴۰ درصدی زعفران نقدی پرداخت می شود .
وی در بخش دیگری از کاهش میزان تولید زعفران در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: علت کاهش محصول، سرمای شدید هوا در آذر پارسال، کاهش بارندگی در بهار امسال و نیز تابستان گرم است و لذا با کاهش تولید مواجه هستیم  .
میزایی با اشاره به سطح زیر کشت شش هزارو۳۰۰هکتاری اراضی زعفران در شهرستان رشتخوار از مجموع ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی ، افزود: بر این اساس مطابق با دستورالعمل خرید توافقی زعفران، محصول دو شهرستان رشتخوار و خواف با مساعدت اداره تعاون روستایی و مباشرت اتحادیه تعاون روستایی این شهرستان خریدمی شود.
وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای خرید این محصول وجود ندارد، افزود: خرید توافقی زعفران در راستای حمایت از کشاورزان منطقه انجام می‌شود و با توجه به برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به خرید محصول زعفران بر اساس عیار آن در انواع پوشال معمولی ،پوشال مرغوب، و ممتاز گفت: کار خرید زعفران با توجه به عیار محصول توسط کارشناسان مربوط در هنگام خرید تعیین خواهد شد

به گفته وی بیش از ده هزار نفر در زمان برداشت زعفران اشتغال ایجاد می شود که این میزان در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند .
رییس اداره تعاون روستایی رشتخوار بیان کرد: مداخله در بازار زعفران جدی و ادامه دار است و خرید توافقی آن ادامه می یابد.

وی افزود: امروز بخشی از زعفران ایران به بازارهای واسط همچون امارات، هند و افغانستان می رود. این وضعیت برای زعفران ایران قابل قبول نیست و باید شرایط اصلاح و بازارهای واسط حذف شوند. در این راستا هر میزان زعفرانی که تعاون روستایی خریداری کند صرف صادرات و در بورس عرضه می شود.
رئیس تعاون روستایی رشتخوار بر بی رقیب بودن ایران در بازار زعفران تاکید و بیان کرد: باید بازار خود را با ارتقا سطح تولید، بهبود کیفیت و بازاریابی سامان دهیم زیرا مسائل موجود در این حوزه مربوط به عملکرد نامطلوب خود ما است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.